3 tips voor een effectieve showroom

Een showroom is belangrijk om je producten te verkopen, te tonen, mensen te laten proeven en over de streep te trekken. Dat moet er natuurlijk strak uitzien. Maar er is meer wat meetelt voor een effectieve showroom. Daarom een paar handige tips.

Zichtbaarheid

Je showroom in de winkelstraat is optimaal. Veel publiek wat langsloopt en even binnenloopt. Je bekendheid groeit eenvoudig. Maar niet elk product past in het winkelbeeld. Een alternatief is een bedrijfsverzamelgebouw. Hier komen ook veel mensen die jouw showroom zien zonder dat ze daar specifiek voor kwamen. Daarnaast is zo’n bedrijfsruimte vaak ook nog goedkoper dan in het centrum huren. Een centrale locatie in Nederland helpt daarbij ook, zeker als je regionaal of hele provincies bedient. Denk aan Amersfoort of Alphen aan den Rijn. Goed bereikbaar en betaalbaar. Heb je al gekeken voor bedrijfsruimte huren Alphen aan den Rijn?

Toon alles zonder dat het te vol staat

Hier zit een serieuze uitdaging. Je wilt veel kunnen laten zien, maar een klant moet nog wel door de bomen het bos kunnen zien. Stel je voor dat je kozijnen verkoopt. Zorg dat je in ieder geval een deur, een dakraam, een schuifpui, een dakkapel en andere soorten hebt staan. Zo toon je alle opties. Maar als je ook kleuren en afwerkingen wilt laten zien doe je bijvoorbeeld de deur in het grijs met afwerking A en de schuifpui in het wit met afwerking B. Op die manier toon je veel variatie in relatief weinig producten. Je maakt slim gebruik van de ruimte en kunt toch alles tonen. Het voordeel is dat je showroom dus ook niet onnodig groot hoeft te worden. Dat scheelt trouwens ook weer in de huurkosten waar je meestal per m2 betaalt.

Leadgeneratie

Een showroom is een leuke mogelijkheid om leads te genereren. Zeker voor producten waar mensen niet a la minute beslissen, zoals kozijnen of een badkamer. Assertiviteit naar de klant toe loont. Ga er vanuit dat een klant naast jouw showroom nog twee concurrenten bezoekt. Door zelf actief je offerte na te bellen kun je echt eenvoudig de deal binnen halen. Klanten gaan er ook vanuit dat je een offerte nog opvolgt en nabelt. En wat jij wel nabelt heeft de concurrent het nakijken op.

Je showroom is een samenspel van een fijne beleving in combinatie met een commerciële verkoper. Het hoeft niet slick te worden, maar met stilzitten achter de balie ga je geen orders binnenhalen. Test dus ook geregeld veranderingen in je presentatie en speel in op thema’s en feestdagen. 

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *