3 budgettips voor de startende ondernemer

 

Starten met je onderneming is spannend. Een mooie stap om te maken, maar vaak ook een investering. Een investering in tijd en geld. Dat wil je slim inrichten. Het doel is dus groeien, omzet generen maar ook om de kosten laag te houden. Een klein startersbudget dwingt je om keuzes te maken en concessies te doen. Hieronder 3 tips voor het budget van de starter.

Tweedehands is zo gek nog niet

Tegenwoordig is alles veel beter online bereikbaar. Zo ook tweedehands goederen. Je bent niet meer afhankelijk van de kringloop, maar er zijn genoeg websites die tweedehands spullen aanbieden. Zelf met garantie! Op je kantoorinrichting is het eenvoudig om geld in je zak te houden. Kijk bijvoorbeeld voor tweedehands bureaus. Bespaart veel geld en is minstens zo goed.

Rationeel boven emotie

Een auto occasion of een ‘tweedehands’ huis is bijna vanzelfsprekend om te kopen. Voor andere spullen ervaren mensen soms nog een drempel. Eigenlijk zonde als je je koopkracht flink kunt uitbreiden als je spullen voor een fractie van de nieuwprijs koopt. Ben je normaal gesproken niet zo van de tweedehands spullen? Zet je trots opzij en kies praktisch. Praktisch is belangrijker dan mooi. Je wilt nu groeien en stappen maken. Mooi komt later wel als je binnen begint te lopen.

Koop pas als je niet zonder kunt

Startende ondernemers hebben de neiging om van alles aan te schaffen als hun basisuitrusting voor het ondernemen. De verleiding is ook groot op netwerkborrels, ondernemersbeurzen of naar aanleiding van telefonisch verkoop gericht op ‘ondersteuning’ van nieuwe ondernemers. Maar het gevaar van verspilling ligt op de loer. Een jaar later zie je allemaal ongebruikte spullen liggen, omdat je “zo goed voorbereid wilde zijn”. Zonde!

Daarom koop jij alleen als iets ontbreekt in je proces. Dus je loopt eerst tegen een probleem aan en dan pas ga je materiaal aanschaffen. Een nietmachine? Leuk, maar als je nooit papier print ga je hem niet gebruiken. Een tweede bureaustoel voor als je eens met iemand samen werkt? Zolang er niks gepland staat, heb je het niet nodig. Het kost geld, tijd en het staat in de weg. Zonde dus! Onderscheidt dus urgente investeringen en aankopen die je gevoelsmatig nodig denkt te hebben.

Geld geef je maar één keer uit. Door kritisch te zijn besteed je geen tijd aan onbelangrijke spullen, houd je meer geld over om doelgericht te investeren, is je resultaat beter en heb je meer ruimte.

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *